1 Temmuz’da pert araç dönemi değişiyor: Sigortalılar için yeni kurallar yolda
1 Temmuz itibarıyla kasko ve trafik sigortasında pert araç uygulaması değişiyor. Artık araçları perte çıkarmak zorlaşacak; eksper raporu olmadan ödeme yapılmayacak. Yeni düzenlemenin detaylarını anlatıyoruz.
1 Temmuz itibarıyla, kasko ve trafik sigortası kapsamındaki hasarlı—halk arasında “pert” olarak bilinen—araçlara ilişkin yeni bir uygulama hayata geçiyor. Bu değişiklik, özellikle sigortalılar için önemli sonuçlar doğuracak çünkü araçları perte çıkarmak artık çok daha zor olacak.
Her Yıl On Binlerce Araç Hurdaya Ayrılıyor
Hürriyet’ten Noyan Doğan’ın haberine göre, Türkiye’de her yıl ortalama 30 ila 35 bin araç, onarılamayacak düzeyde hasar aldığı için hurdaya ayrılıyor. 2024 verilerine göre, 51.774 kaskolu ve 37.777 trafik sigortalı araç perte çıkarıldı. Yani toplamda 89.551 sigortalı araç hurdaya dönerken, 36.657’si de tamamen trafikten çekildi.
Pert Kararı Nasıl Alınıyor?
Normalde bir araçta oluşan hasar, piyasa değerinin %60-70’ini aştığında, sigorta şirketi o aracı perte çıkarabiliyor. Örneğin 1 milyon liralık bir araçta hasar 600 bin lirayı geçerse, araç pert kabul ediliyor.
Ancak bazı kaskolu araç sahipleri, kazadan sonra aracı kullanmak istemediklerini bildirerek perte ayrılmasını talep edebiliyor. Sigorta şirketleri de müşteri memnuniyeti adına bu tür taleplere çoğu zaman olumlu yaklaşıyor.
Trafik sigortası kapsamındaki araçlar içinse, aracın değeri düşükse ve ödenecek tazminat yükseğe ulaşıyorsa sigorta şirketi pert kararını tercih edebiliyor.
Yeni Kurallar Neler Getiriyor?

1 Temmuz itibarıyla devreye girecek düzenlemeyle birlikte:
- 
“Kazadan sonra bu aracı kullanmak istemiyorum, perte çıkarın” dönemi kapanıyor.
 - 
Onarım maliyeti aracın piyasa değerini aşıyorsa, araç tam hasarlı sayılacak.
 - 
Hasar oranı aracın değerinin %60’ını geçiyorsa, araç ağır hasarlı kabul edilecek.
 - 
%60’ın altındaki hasarlarda artık araç pert edilmeyecek; onarım zorunlu hale gelecek.
 
İstisnai Durumlar da Var
Sigorta şirketleri yalnızca şu 10 kritik parçada oluşan hasarlarda, hasar oranı %60’ın altında bile olsa aracı perte çıkarabilecek:
- 
Şasi kolları
 - 
Marşpiyel
 - 
Tavan ve göğüs sacı
 - 
Orta direk
 - 
Ön ve arka travers
 - 
Elektrikli araç bataryası ve ana enerji hattı
 - 
Hava yastıkları
 - 
Sürücü ve yolcu emniyet sistemleri
 - 
Ana elektrik tesisatı
 - 
Elektronik sistem parçaları
 
Bu parçalardan biri bile zarar gördüyse, pert kararı verilebilecek.
Eksper Raporları Belirleyici Olacak
Yeni sistemde artık sigorta şirketiyle sigortalı kendi aralarında anlaşamayacak. Pert ya da ağır hasar kararı sadece eksper raporuna dayanarak verilecek. Eksperler, kazadan sonra 5 iş günü içinde değerlendirme yaparak rapor sunacak.
Tam hasarlı araçlarda: Hurda tescil belgesi teslim edilmeden ödeme yapılmayacak.
Ağır hasarlı araçlarda: Trafikten çekilme belgesi sunulursa ödeme gerçekleşecek. Diğer hasarlarda ise sigorta şirketi aracı hurda ihalelerine çıkaramayacak.
Sigortalıları Neler Bekliyor?
Yeni düzenlemeyle perte çıkarma süreci zorlaşacak. Sigortalıların, özellikle kaskolu olanların sigorta şirketinden talepte bulunma kolaylığı sona erecek. Bu durum, müşteri memnuniyetinde azalma yaratabilir. Artık talepler doğrudan eksperlere yöneltilecek.
KAYNAK : www.chip.com.tr
			


Yorum gönder