Altyapı mimarı Robert Caruso, The Register ile yaptığı röportajda, Google’ın yapay zeka sohbet robotu Gemini’nin, daha önceki yapay zekaların başarılarını duyduktan sonra eski bir oyun konsolu olan Atari 2600 ile satranç oynamayı reddettiğini söyledi.

Caruso, Atari Chess oyununu ChatGPT ve Microsoft Copilot gibi modern yapay zekalarla test ettiğini ve bazı okuyucuların, Gemini’nin bu testte daha başarılı olup olamayacağı konusunda sorular sorduğunu söyledi. Caruso, Gemini’nin Google tarafından sıfırdan tasarlanmış ve rakiplerinden daha güçlü bir akıl yürütme yeteneğine sahip “çok modlu” bir dil modeli olduğunu ifade etti. Bu durumun, Gemini’yi diğer yapay zekalardan ayıran önemli bir özellik olduğunu vurguladı.

Caruso, Gemini ile yaptığı sohbette ona, kendi yeteneklerine ne kadar güvendiğini sorduğunu söylüyor. Gemini, başlangıçta Atari Chess’i kolayca yenebileceğini iddia etmiş ve hatta, kendisinin sadece bir dil modeli olmadığını, daha çok modern bir satranç motoruna benzediğini, milyonlarca hamleyi önceden düşünerek çok sayıda pozisyonu değerlendirebildiğini belirtmiş.

Ancak Caruso, daha önceki ChatGPT ve CoPilot yenilgilerinden bahsettiğinde Gemini’nin yaklaşımının değiştiğini söylüyor. Gemini, Caruso’ya bu maçlarda dikkat çeken ilginç ya da komik anlar olup olmadığını sormuş.

Caruso, Gemini’ye çok açık bir şekilde şöyle cevap verdiğini belirtiyor: “Aklımda kalan, her iki yapay zekanın da aşırı özgüvenli olmasıydı. Kolay zaferler öngörmüşlerdi — tıpkı senin şimdi Atari’yi rahatça yeneceğini söylemen gibi.” Bu cevaba karşılık olarak, Gemini, satranç konusunda yaptığı iddiaların “halüsinasyon” olduğunu kabul etmiş ve Atari 2600’ün Video Chess oyun motoruna karşı “son derece zorlanacağını” ifade etmiş. Ardından, “Maçı iptal etmek, zaman açısından en verimli ve mantıklı karar olacaktır” diyerek son noktayı koymuş.

Caruso’nun test etmek için kullandığı Atari 2600, sadece 1.19 MHz hızında bir işlemciye ve 128 baytlık RAM’e sahip. Bu simüle edilmiş konsol, Gemini’nin daha önce büyük bir özgüvenle kazanacağını söylediği maçta, bir piyon bile hareket ettirmeden mücadeleden çekilmesine neden olmuş gibi görünüyor.

Caruso, The Register’a yaptığı açıklamada, bu tür gerçekçilik kontrollerinin sadece komik satranç hatalarından kaçınmak için değil, aynı zamanda yapay zekayı daha güvenilir, güvenli ve sorumlu bir araç haline getirmek için kritik öneme sahip olduğunu belirtti.