Bir otomotiv devi daha benzinli motorlara geri dönüyor
GM, elektrikli araç hedeflerini yeniden gözden geçiriyor. Şirket, vergi teşviklerinin bitişiyle benzinli SUV’lara yönelerek daha karlı bir strateji izliyor.
General Motors (GM), tamamen elektrikli araçlara geçiş sürecinde frene bastı. Şirket artık benzinli SUV’larına daha fazla güveniyor. Bunun temel nedeni ise, elektrikli araçlara (EV) yönelik yavaşlayan talep ve ABD’deki 7.500 dolarlık federal vergi kredilerinin Eylül sonunda sona erecek olması.
GM’nin bu stratejik değişikliği, ikinci çeyrek finansal toplantısında yöneticiler tarafından açıkça dile getirildi. Yöneticiler, halen yüksek talep gören içten yanmalı motorlu (ICE) araçların üretimini artıracaklarını duyurdu. Elektrikli araç satışlarının 2024’ün ikinci çeyreğinde %6’dan fazla düşüş göstermesi, bu geri adımın temel nedenlerinden biri.
GM CEO’su Mary Barra, Kansas’taki Fairfax fabrikasında Chevrolet Equinox ICE üretiminin başlayacağını ve Blazer ICE modellerinin üretiminin de Tennessee’deki Spring Hill tesisine taşınacağını açıkladı. Bu hamle, son yıllarda otomotiv sektöründe sıkça dillendirilen “her şey elektrikli olacak” söyleminden ciddi bir dönüş anlamına geliyor.
“İçten yanmalı motorlarda (ICE) halen güçlüyüz”
Mary Barra, benzinli araçların halen güçlü bir potansiyele sahip olduğunu vurgulayarak, “ICE segmentinde uzun vadeli başarı için iyi konumlandık. ICE kârlılığımızı artırmayı sürdürürken, EV tarafındaki karlılığı geliştirmeye odaklanacağız” dedi. Bu açıklama, GM’nin tamamen elektrikli Ultium platformuna milyarlarca dolar yatırım yapmış bir şirketin liderinden gelen çarpıcı bir kabullenişti.
Elektrikli araçlara yapılan büyük yatırımlar, şu an için beklenen hızda geri dönüş sağlamıyor. Özellikle orta ve düşük gelirli tüketicilerin elektrikli araçlara geçişte tereddüt yaşaması, EV satışlarını baskılıyor. Üstelik vergi teşviklerinin sona ermesi de bu geçişi daha da yavaşlatabilir. EV pazarındaki büyüme duraksarken, net kazananlar ve kaybedenler ortaya çıkmaya başladı.
İki ayaklı strateji: EV ve ICE üretimi bir arada
GM’nin CFO’su Paul Jacobson, şirketin hem benzinli hem de elektrikli araç üretme kabiliyetinin önemli bir rekabet avantajı olduğunu vurguladı ve “pazar talebine göre EV ile ICE arasında esneklikle geçiş yapabiliyoruz. Bu da yatırım maliyetlerini daha dengeli bir şekilde yönetmemizi sağlıyor” dedi.
Bu yaklaşım sayesinde, elektrikli araçlara yönelik talep düştüğünde şirket benzinli araç üretimini artırarak fabrikaları verimli kullanmaya devam edebilecek.
Elektrikli araçlar halen yaygınlaşma sürecinde. Ancak bu araçların kitlesel pazarda başarılı olabilmesi için hem fiyatların düşmesi hem de şirketlerin bu ürünleri karlı şekilde sunabilmesi gerekiyor. Şimdilik bu hedefe ulaşmak kolay değil. Mary Barra, “Daha düşük maliyetli pil teknolojileri geliştikçe EV kârlılığımız da artacak. Şimdilik odak noktamız bu” diyor.
Bir analistin, uygun fiyatlı EV’leri gerçekten karlı hale getirmenin mümkün olup olmadığını sorması üzerineyse Barra şu yanıtı veriyor: “Karlılığa ulaşan her araç için mücadele ediyoruz ve başarı sağlanana kadar bu yoldan dönmeyeceğiz.”
GM’nin yön değiştirmesi, sadece stratejik bir değişim değil; aynı zamanda pazarın soğuyan dinamiklerine verilen gerçekçi bir yanıt gibi görünüyor. Benzinli araçların halen yoğun ilgi görmesi, GM’ye zaman kazandırıyor. Bu süre zarfında şirket, elektrikli geleceğini daha sürdürülebilir bir iş modeline dönüştürmek için kaynak yaratmaya odaklanıyor.
KAYNAK : www.chip.com.tr
Yorum gönder