Instagram görselleri, insanların fikirlerini manipüle mi ediyor?
Instagram’da yayınlanan görsel paylaşımlar, kamuoyunun bazı önemli olaylar hakkındaki görüşlerini etkileyebilir mi? Görünüşe bakılırsa cevap “evet.”
Instagram paylaşımları üzerine yapılan yeni bir araştırma, sosyal medya görsellerinin kamuoyunun olaylara ilişkin görüşünü şekillendirmede önemli bir rol oynayabileceğini ve bunun önemli sosyal ve politik etkilere yol açabileceğini gösteren güçlü istatistiksel korelasyonları ortaya çıkardı.
İstanbul Medipol Üniversitesi’nden Nafiseh bilim insanları Jabbari Tofighi ve Reda Alhajj, bu bulguları açık erişimli PLOS One dergisinde sundular.
Önceki çalışmalarda, sosyal medyadaki görsel ve videoların kullanıcıların belirli sosyopolitik konulara ilişkin duygularını önemli ölçüde etkileyebileceğini öne sürmüştü. Ancak, diğer çalışmalar, kullanıcıların genellikle yalnızca inandıkları savlarla uyumlu bilgileri işledikleri için bu tür etkilerin sınırlı olduğunu öne sürüyordu.
Tofighi ve Alhajj ise Instagram gönderilerindeki statik görsellerin ima ettiği duygular ile gönderilere yorum yapan kullanıcıların ifade ettiği duygular arasındaki olası bağlantıları araştırdılar.
Yeni propaganda aracı sosyal medya
Analiz, görsellere ilişkin duygu puanları ile daha sonraki yorumların duygusu arasında güçlü bir uyum olduğunu gösterdi ve sosyal medya görsellerinin sosyopolitik olaylara ilişkin kamuoyunun düşüncelerini önemli ölçüde etkileyebileceği fikrini destekledi.
Yani, Naziler zamanında çok etkin şekilde kullanılan “propaganda” araçları artık sosyal medya ile yeni bir boyut kazanıyor ve doğru görselleri oluşturanlar, kamuoyunun düşüncelerini etkilemek konusunda oldukça başarılı olabiliyorlar.
KAYNAK : www.chip.com.tr
Yorum gönder