Şok rapor: Meta, her üç dolandırıcılıktan birine nasıl ortak oluyor?
Reuters’in yayınladığı yeni bir rapor, Meta platformlarındaki dolandırıcılık ve yasa dışı ürün reklamlarının şirkete her yıl yaklaşık 16 milyar dolarlık devasa bir gelir sağladığını iddia ediyor.
Sosyal medya devlerinden Meta platformu, kullanıcı deneyimini ve güvenliğini ön planda tuttuğunu sıklıkla dile getirse de, yayımlanan yeni bir rapor şirketin reklam gelirlerinin karanlık yüzünü gözler önüne seriyor. Reuters tarafından hazırlanan bu kapsamlı rapor, Meta platformlarında dolandırıcılık amaçlı ve yasa dışı ürünleri pazarlayan reklamlardan her yıl milyarlarca dolar kazanıldığını iddia ediyor. Raporda detaylandırılan şaşırtıcı rakamlar, şirketin bu denetim sorununu neden kontrol altına alamadığına dair önemli soruları gündeme taşıyor.
Reuters’ın ulaştığı şirket içi belgelere göre, Meta geçen yıl dolandırıcılık amaçlı reklamlardan elde edilen gelirin toplam reklam gelirinin yüzde 10’una kadar ulaşabileceğini ve bunun yaklaşık 16 milyar dolara denk gelebileceğini tahmin etmiş durumda. Bu devasa rakamın içerisinde; sahte e-ticaret siteleri, yanıltıcı yatırım planları, yasa dışı çevrimiçi kumarhaneler ve yasaklı tıbbi ürünlerin satışı gibi birçok farklı dolandırıcılık türü bulunuyor.
Raporun ortaya koyduğu bir diğer çarpıcı tahmin ise, Meta platformlarındaki dolandırıcılıkların yaygınlığına işaret ediyor. Şirket araştırmacıları, platformların ABD’deki tüm başarılı dolandırıcılık olaylarının üçte birinde bir şekilde rol oynadığını hesaplıyor. Bu durum, dolandırıcılıkların platform üzerindeki ciddiyetini açıkça gösteriyor.
Reuters raporu, Meta’nın zaman zaman kendi denetim ekiplerinin bu tür reklamlarla mücadele etmesini zorlaştıran iç süreçlerini detaylandırıyor. Hatta bazı uygulamaların, tekrarlayan dolandırıcıların reklam satın almaya devam etmesine izin verdiği belirtiliyor.
Rapora göre, “finansal dolandırıcılığı teşvik ettiği” belirlenen “küçük bir reklam verenin” bile, platformdan tamamen engellenmeden önce en az sekiz kez ihlal nedeniyle işaretlenmesine izin verilmiş. Daha da dikkat çekici olanı, “daha büyük harcama yapan” ve yüksek gelir getiren reklam verenlere karşı daha hoşgörülü davranılması; bu kişilerin platformdan çıkarılmadan önce 500’den fazla uyarı almasına izin verilmesi.
Bu durum, Meta’nın kullanıcıları için belirlediği katı içerik standartlarıyla karşılaştırıldığında şaşırtıcı bir tezat. Raporda, şirketin bu tür reklamları engellemekte neden zorlandığının temel nedeni de vurgulanıyor: Yüksek finansal risk.
Kar kaybı endişesi denetimi engelledi mi?
Raporda yer alan bilgilere göre, Meta’nın bu yıl kaldırmak zorunda kaldığı sadece dört reklam kampanyasının bile şirkete 67 milyon dolar gelir sağladığı tespit edilmiş. Bu denli büyük bir finansal teşvik, şirket içindeki yöneticilerin, karlılığı olumsuz etkilemeden dolandırıcılık reklamlarını nasıl kontrol altına alacakları konusunda büyük bir ikilem yaşadığını gösteriyor. Hatta, bir dönem yöneticilere, “şirketin toplam gelirinin %0,15’inden fazlasına mal olabilecek” eylemlerde bulunmamaları yönünde talimat verildiği iddia ediliyor.
Konuyla ilgili Reuters’a açıklama yapan Meta, dolandırıcılık reklamlarından elde edilen gelirin yüzde 10’luk tahmininin “kabaca ve aşırı kapsayıcı” olduğunu savunurken, ancak alternatif bir gelir tahmini paylaşmayı reddetti. Meta sözcüsü Andy Stone ise, şirketin bu konuya ne kadar önem verdiğini şu sözlerle ifade etti: “Son 18 ayda, küresel olarak dolandırıcılık reklamlarıyla ilgili kullanıcı bildirimlerini yüzde 58 oranında azalttık ve 2025 yılına kadar 134 milyondan fazla dolandırıcılık reklam içeriğini platformdan kaldırdık.“



Yorum gönder