Boeing 737 Max Neden çok kaza yapıyor ? İşte Boeing 737 Max’in gerçek sorunu
KAYNAK: Teknolojioku
Son altı yılda meydana gelen iki trajik kazanın ardından, üçüncü
bir Boeing 737 Max uçağının gövdesinin
gevşemesiyle yaşanan son olay, Boeing’in itibarını yükseltmek için
tasarlanan bu uçak serisinin ciddi bir düşüşe geçmesine sebep oldu.
Oscar Wilde’ın eski bir sözünü değiştirerek söylemek gerekirse: Bir
uçağın kaybı talihsizlik olarak görülebilir. İki uçağın kaybı ise
dikkatsizlik olarak nitelendirilebilir. Peki, son yıllarda üçüncü
bir Boeing 737 Max’in ciddi bir sorun yaşaması ne
anlama geliyor? 5 Ocak‘ta
Oregon’dan havalanan Alaska Airlines’ın 1282 sefer
sayılı uçuşu, 16,000 feet yükseklikteyken, uçağın gövdesinin bir
parçası koparak yolcuların açık havaya bakmasına sebep oldu. Bu
olay, bu tip uçakların yaşayabilirliği ve havacılık endüstrisinin
uçak güvenliği konusundaki yöntemleri hakkında ciddi endişeler
uyandırıyor.
Kazaya karışan uçak, Boeing’in 2018 ve
2019’daki Boeing kazalarında yer alan model 8’lerden bir nesil
sonraki 737 Max model 9’uydu. Bu kazalar 346
kişinin ölümüne neden olmuş ve neredeyse 400 Boeing 737
Max 8‘in 2019’un başlarında 18 aydan
fazla bir süre için yerde kalmasına yol açmıştı. İlk bulgular, bu
yılın başındaki olayın gevşek cıvatalar ve kopan parçada “kalite
kontrol sorunları” nedeniyle yaşandığını gösteriyor. Bu parça,
kullanılmayan bir kapı deliğini doldurmak için uçağa takılan bir
tıpa idi.
6 Ocak’ta, ABD Federal Havacılık İdaresi (FAA),
dünya genelinde faaliyet gösteren yaklaşık 171 Boeing 737
Max 9 uçağını yere indirerek, derhal ve geliştirilmiş
güvenlik incelemeleri yapılmasını talep etti. Bunlar, Alaska
Airlines uçağında monte edilen kapı tıpaları için yapılan tüm
bileşenlerin ve bağlantı elemanlarının kontrolünü de içeriyordu. 9
Ocak’ta FAA, kapı tıpaları olan tüm 737 Max’lerin, FAA’nın uçuşa
geri dönmelerini güvenli bulana kadar yerde kalacağını açıkladı.
(Boeing, toplamda dünya genelinde 214 737 Max 9 jeti teslim etti,
ancak 43’ü FAA’nın yetki alanı dışındadır.)
Boeing 737 Max Neden çok kaza yapıyor ? İşte Boeing 737 Max’in
gerçek sorunu
Sonraki raporlamalar, diğer model 9’larda benzer kapı tıpası
sorunlarının olduğunu gösteriyor gibi görünüyor. Sosyal medyada
paylaşılan bir fotoğraf, United Airlines’ın model
9 filosundan bir uçağın kapı tıpalarında tamamen sıkılmamış vidalar
olduğunu gösteriyordu.
WIRED ile iletişime geçildiğinde,
Boeing sözcüsü Jim Proulx, Ulusal
Ulaşım Güvenliği Kurulu (NTSB)
tarafından devam eden bir soruşturmaya atıfta bulunarak yorum
yapmaktan kaçındı. “Güvenlik bizim önceliğimizdir ve bu olayın
müşterilerimiz ve onların yolcuları üzerindeki etkisinden dolayı
derin üzüntü duyuyoruz,” Boeing 6 Ocak’ta bir açıklamada
belirtti.
Bağımsız bir havacılık analisti olan Robert Mann Jr., model
9’daki son sorunların bunun yerine tedarikçi veya uçağın imalatıyla
ilgili olup olmadığını merak ediyor. Airline
Weekly’de bir editör tarafından X’te paylaşılan fotoğrafta
gösterilen cıvata anormalliklerinin kabul edilemez
olduğuna inanıyor. “Eğer bunu arabamda bulsaydım,
çok sinirlenirdim ve şunu merak ederdim: Acaba başka hangi
sorunlar olabilir?”
Havacılık endüstrisi yayını Leeham News’dan bir
analist olan Bjorn Fehrm, bu vidaların sıkıştırılmasının göz ardı
edilmesinin önemli olduğuna katılıyor. “Bu büyük bir mesele,”
diyor. Ancak, Alaska Airlines olayı söz konusu
olduğunda, eğer vidalar tamamen sıkılmamışsa, bunun “önemsiz”
olacağına inanıyor. Bu vidaların kapı tıpasını tutmak için
tasarlanmadığını söylüyor.
Yorum gönder