Cisimlerin Üzerinde Geçersiz Yüzler mi Görüyorsunuz? Yalnız Değilsiniz!

Cisimlerin Üzerinde Geçersiz Yüzler mi Görüyorsunuz? Yalnız Değilsiniz!

Üstteki fotoğrafa baktığınızda bir yüz görüyor musunuz? Şayet görüyorsanız, pareidolia olarak bilinen bir durum yaşıyorsunuz: Bir uyarıcıya mana yükleme eğilimi… Yüzleri cansız objelerde görmek yaygın yaşanan bir olay ve görünüşe nazaran birçok insan, bu yüzleri bayandan fazla erkek olarak algılıyor.

Yüz pareidolisinin yahut “yanıltıcı yüzlerin”, yalnızca bir yüzü tespit etmenin ötesinde algıları tetiklediğini gözlemleyen yakın tarihli bir makalenin bulguları bu tarafta işaret ediyor. Beşerler bu algılara yaş, duygusal söz ve cinsiyet üzere özellikler yüklüyor. Proceedings of the National Academy of Sciences mecmuasında yayınlanan çalışmanın müellifleri, insan olmayan yüzlerin bayan olarak algılanabilmesi için fazladan “kadınsı” detaylara muhtaçlık duyduğu sonucuna vardı. Diğer bir deyişle birden fazla durumda algılanan yüz, erkek yüzü oluyor.

Sonuçlar, Amerika Birleşik Devletleri’nden 3.800’den fazla yetişkinin aldatıcı yüzlerin algılanan cinsiyetini belirlemeye çalışan büyük ölçekli davranış deneylerinden geliyor. Verdikleri karşılıklar, insanların aldatıcı bir yüze sahip cansız bir objeyi bayan yerine erkek olarak kabul etme mümkünlüğünün değerli ölçüde daha yüksek olduğunu gösterdi. Ayrıyeten sözleri ve yaşları yüz pareidolisiyle ilişkilendirdiler: Objeleri yaşlı, tiksinmiş yahut bayandan çok genç, memnun ve erkek olarak algılama olasılıkları çok daha yüksekti.

Farklı deneysel dizaynlarda, imajın yahut fotoğraflanan objenin renk yolunun cinsiyet yanlılığını açıklayıp açıklamadığını test ettiler, lakin aldatıcı yüzlerin karşılık gelen obje manzaralarının tıpkı algıyı ortaya çıkarmadığını buldular. Yani, kızarmış yumurtanın kolay bir fotoğrafı, aldatıcı bir yüze sahip kızarmış yumurta ile birebir önyargılı algıyı ortaya çıkarmadı.

Çalışma müellifleri, “Toplu olarak [sonuçlar], aldatıcı yüzlerin farklı bir duygusal tabire, yaşa ve cinsiyete sahip olduğunu gösterdi” diye yazdı ve devam etti: “En çarpıcı müşahedemiz, tarafsız bir seçenek mevcut olsa bile, aldatıcı yüzleri bayan yerine erkek olarak algılamaya yönelik güçlü bir önyargıdır. Bu önyargı, gözlemciler ortasında sağlam ve muteber ise, bilhassa bu uyaranların biyolojik bir cinsiyeti olmadığı göz önüne alındığında, cinsiyet algısının insan beyninde nasıl işlendiğini anlamak için değerli çıkarımlar sağlar.

Bunun yerine, bu kayda bedel cinsiyet önyargısı, belirli meçhul bir yüze benzeyen rastgele bir şeye erkek cinsiyeti yüklediğimizi gören, doğuştan gelen yahut öğrenilmiş bir imaj sürece formülünün göstergesi üzere görünüyor.

Alışılmış ki bu araştırmanın kimi sınırlamaları da bulunuyor. Öncelikle araştırmanın iştirakçileri sırf ABD’den geliyor. Bu varsayılan algı yahut önyargı, başka ülke yahut kültürlerde değişiklik gösterebilir.

Bu önyargının neden var olduğu ise belirsizliğini koruyor, lakin Science News’e konuşan baş muharrir Susan Wardle, emoji ve Lego örneklerini günlük hayatımızdaki emsal bir önyargının ispatı olarak vurguluyor. Her iki örnekte de, denkleme kimi kirpikler, daha büyük dudaklar, makyaj yahut başka “kadınsılaştırıcı” özellikler dahil edilmediği sürece, karakterlerin varsayılan olarak erkek olduğu kabul ediliyor…

Sosyal Medya'da Paylaş

Yorum gönder