Son dönemde Los Angeles gibi büyük şehirlerde artan bakır kablo hırsızlıkları, sokak lambalarının karanlıkta kalmasına sebep olmanın yanı sıra, elektrikli araç sürücülerini de hazırlıksız yakalıyor. Hırsızlar, yüksek hurda bakır fiyatlarının cazibesiyle halka açık EV şarj ünitelerini hedef alıyor, bu da hem sürücüler için büyük bir hayal kırıklığı hem de şehirler için on binlerce dolarlık onarım masrafı anlamına geliyor.

Ancak hızlı şarj ünitelerinde yüksek voltaj bulunduğundan dolayı, bu suç hırsızlar için de çok büyük bir tehlike anlamına geliyor. Buna rağmen, hurda alıcılarından gelen yüksek meblağlar, hırsızları bu riskli eyleme itiyor. Bu sorunu durdurmaya çalışan şirketler ve hükümetler ise, sadece kolluk kuvvetleri ve cezaları artırmaktan öte, yaratıcı çözümlere odaklanıyor.

Los Angeles merkezli ChargerHelp CEO’su Kameale C. Terry, tahrip edilen şarj ünitelerinin onarım maliyetlerinin hızla yükseldiğini belirtiyor. Terry, daha yavaş olan ikinci seviye şarj cihazlarında konnektör ve işçilik dahil maliyetin 650 ila 700 dolar arasında olduğunu, ancak DC hızlı şarj cihazlarında bu fiyatın 1500 dolara kadar çıkabildiğini ifade etti.

Hırsızlığı durdurmak için gündeme gelen ilginç çözümler

Los Angeles Cleantech Incubator (LACI) gibi kuruluşlar, devam eden kablo hırsızlıklarının birçok mahalleyi karanlıkta bıraktığını ve EV şarj istasyonlarının çalışmama süresinin arttığını belirtiyor. LACI CEO’su Matt Petersen, ofislerindeki şarj istasyonlarının bile hedef alındığını söyledi. Petersen ve Terry, bu kesintilerin ve vandalizmin devam etmesi halinde, elektrikli araç kullanımına geçişi olumsuz etkileyeceğinden ve mevcut EV sürücüleri için istasyon ekleme hızını yavaşlatacağından endişe duyuyor.

Bu belayı durdurmak için önerilen çözümler arasında ilginç fikirler bulunuyor:

Banka Soygunu Yöntemi: Hırsızın üzerini mürekkeple kaplayan kablolar kullanmak.

Daha Kalın Kablolar: Kesilmesi daha zor olan, ancak bazı sürücüler için ağır ve zahmetli olabilen kalın kabloların kullanılması.

Kablosuz Şarj: Henüz prototip aşamasında olsa da, kabloların tamamen ortadan kalktığı kablosuz şarj pedlerinin yaygınlaşması.

Elbette, Kaliforniya hükümeti bu sorunla mücadele etmek için yasal adımlar da attı. Vali Gavin Newsom, yakın zamanda metal geri dönüşümü için daha katı yasalar ve cezalar getiren bir yasa tasarısını imzaladı. Bu yeni düzenleme, metal satan kişilerden kimlik ve kişisel bilgiler, kullanılan aracın kimliği ve satılan metalin yasal olarak elde edildiğine dair kanıt gibi şartlar istiyor. Ayrıca, hurda metal alıcılarının yasal olarak kabul edebilecekleri malzemelere, özellikle de elektrikli araç şarj cihazlarından gelen malzemelere ilişkin kısıtlamalar getirildi.

Kaliforniya’daki çeşitli yasalar, hükümetlerin bozuk veya tahrip edilmiş halka açık EV şarj ünitelerini 30 gün içinde tespit edip onarmasını zorunlu kılıyor. Ancak hırsızlıkların maliyeti ve sıklığı göz önüne alındığında, şirketler ve EV savunucuları, yasal yaptırımların ve teknolojik önlemlerin hızla artırılmaması durumunda, “Ulaşımın elektrifikasyonunu nasıl hızlandırabiliriz?” gibi temel hedeflere ulaşmanın zorlaşacağından korkuyor.