Elektrikli araçlara yangın söndüren batarya geliyor! Hyundai’den devrim
Hyundai Mobis, elektrikli araçlarda yangın riskine karşı ısıya dayanıklı akıllı söndürme sistemi geliştirirken, Nissan yeni nesil yapay zekâ destekli ProPilot ile otonom sürüşte çarpışmaları önlemeyi hedefliyor. İki devden güvenlik odaklı teknolojik atılımlar!
Hyundai Mobis, elektrikli araçlarda (EV) meydana gelebilecek yangınları önlemek amacıyla, türünün ilk örneği olan yenilikçi bir yangın söndürme sistemi geliştirdi. Bu sistem, pil hücrelerinde yangın başladığında anında devreye girerek söndürme maddesi püskürtüyor. Ancak şirket, bu çözümü daha da etkili hale getirmek için pil sistemini ısıya dayanıklı malzemelerle tasarlayarak pil düzenek birimi (BSA) geliştirdi.
Yangının Yayılmasını Önleyen Tasarım
Mobis’in açıklamasına göre, sistem yangının bitişik hücrelere yayılmasını engelliyor. Avrupa, Çin ve Hindistan gibi ülkelerde geçerli olan, termal kaçak sonrası belirli bir süre sistemin dayanmasını öngören düzenlemelere uygun olarak geliştirilen bu çözüm, termal transferin önüne geçebiliyor.
BSA Sistemi Nelerden Oluşuyor?

Yeni nesil BSA sistemi üç ana bileşenden meydana geliyor:
-
Pil yönetim sistemi (BMS)
-
Yangın söndürme cihazı
-
Pil kutusu
Bu sistemlerin tamamı yazılımla kontrol ediliyor. Sensörler aracılığıyla toplanan veriler sayesinde sıcaklık, voltaj ve basınç sürekli izleniyor. Anormal bir durum tespit edildiğinde, sistem yangının yerini belirliyor ve uygun bölgeye söndürme maddesini yönlendiriyor.
Yüksek Güç, Yüksek Güvenlik
Mobis, kullanılan söndürme maddesinin, ev tipi 3,3 kiloluk yangın söndürücülerin kapasitesinin beş katına denk geldiğini ve hem çevreye hem insan sağlığına zarar vermediğini belirtiyor. Şirket ayrıca, yangın söndürme cihazı, püskürtme sistemi ve pil kutusunu kapsayan üç patent başvurusunda bulundu.
Global Pazara Uyumlu Sistemler
Hyundai Mobis Batarya Sistemleri Ar-Ge Başkan Yardımcısı Park Yong Jun, giderek büyüyen elektrikli araç segmentinde güvenlik standartlarının da sıkılaştığını vurgulayarak, “Donanım ve yazılımı birleştirerek küresel standartlara uygun hatta bu standartları aşan batarya sistemleri geliştirip dünyaya sunacağız” dedi.
Yeni Bir Malzeme ile Isıyı Yönetme
Mobis, bunun yanı sıra batarya hücrelerinin aşırı ısınmasını önlemek için “titreşimli ısı borusu” adı verilen yeni bir malzeme geliştirdi. Alüminyum alaşımı ve özel bir soğutucu akışkandan oluşan bu yapı, batarya hücreleri arasına yerleştirildiğinde sistemin iç sıcaklığını düşürebiliyor. Bu çözüm, özellikle hızlı şarj sırasında oluşan ısıyı kontrol altına almak için geliştirildi.
Nissan’dan Otonom Sürüşte Yeni Nesil Güvenlik Atağı
Nissan, otonom sürüş teknolojilerinde çarpışma önlemeye yönelik kabiliyetlerini artırmaya yönelik yeni bir adım attı. Şirket, ProPilot sisteminin yeni nesil versiyonunu 2027 mali yılında piyasaya sürmeyi planlıyor.
Yeni sistem, İngiliz yapay zekâ şirketi Wayve tarafından geliştirilen GenAI temelli sürücü yazılımı ve yeni nesil lidar teknolojisiyle donatılacak. Bu yazılım, büyük veri setlerinden hızlı ve verimli şekilde öğrenerek Nissan araçlarında sürekli bir gelişim avantajı sağlayacak.
Wayve, oluşturduğu yapay zekâ modelini hem şehir içi hem de otoyol koşullarında eğiterek, farklı yol ve trafik koşullarına adapte olabilen evrensel bir sürüş altyapısı geliştirdi. İngiltere’de farklı şehir ve araç platformlarında test edilen bu sistem, sadece sekiz haftada 500 saatlik ABD verisiyle eğitildi ve ABD yollarına başarıyla adapte oldu.
Wayve CEO’su Alex Kendall, bu başarıların, AV2.0 yaklaşımlarının yeni ortamlarla karşılaştıkça nasıl evrildiğini ve geliştiğini gösterdiğini belirtti. Kendall, “Her yeni ortamla birlikte sistemimiz daha akıllı hale geliyor ve milyonlarca aracı otomatikleştirmek için ölçeklenebilir biwar çözüm sunuyor,” dedi.
KAYNAK : www.chip.com.tr
Yorum gönder