Araç içi bilgisayarların sunduğu yakıt tüketim göstergeleri kullanışlı olsa da, çoğu zaman yalnızca yaklaşık bir fikir verir. Gerçekte, bu ekranların sunduğu verilerin doğruluğu ciddi şekilde sorgulanabilir. Chip.de’nin haberine göre, yapılan bir test, bu ekranların ne derece yanıltıcı olabileceğini gözler önüne serdi.

Sürücüler Tasarrufa Odaklanıyor

Yakıt fiyatlarının yüksek seyrettiği dönemlerde sürücüler, ekonomik sürüşe her zamankinden fazla dikkat ediyor. Yeni nesil otomobiller, ortalama ve anlık yakıt tüketimini gösteren ekranlarla donatılıyor – eskiden bu hesaplamaları sürücüler manuel olarak yapmak zorundaydı.

Birçok sürücü, örneğin 100 kilometrede 6 litrenin altında bir tüketim değerine ulaşınca bununla gurur duyuyor. Ancak ADAC’ın yeniden yaptığı hesaplamalar bazı modellerde ciddi sapmalar olduğunu ortaya koydu.

Yerleşik Bilgisayarlar Ne Kadar Doğru Ölçüyor?

gosterge

ADAC, araç içi bilgisayarların yakıt tüketimini ne derece doğru hesapladığını anlamak için 2020 yılında kapsamlı bir test gerçekleştirdi. Testte, dizel, benzinli, elektrikli ve gazlı olmak üzere toplam 80 farklı araç incelendi.

Bu araçlar, tüm dış etkenlerin sabitlendiği bir şasi dinamometresi üzerinde test edildi. Ölçümler, Ecotest protokolüne göre; sabit sıcaklık, hava direnci ve sürüş profili gibi faktörler dikkate alınarak yapıldı. Sonuçlar ise oldukça şaşırtıcıydı.

Doğru Ölçüm Yapan Araç Sayısı Az

Test edilen 80 araçtan sadece 25’i, araç ekranında gösterdiği tüketim değeriyle neredeyse birebir örtüşen (maksimum %2 sapmayla) sonuçlar verdi. 22 araçta sapma %5’in altında kaldı ki bu da yaklaşık 0,3 litrelik fark anlamına geliyor. Ancak geri kalan araçlarda farklar çok daha büyüktü; bazıları %25’e varan sapmalar gösterdi.

Hangi Modeller Gerçekten Hatalı?

gösterge

İyi haber şu ki, çoğu araç, gerçekte harcadığı yakıttan daha fazlasını gösteriyor. Test edilen 64 içten yanmalı motordan yalnızca 13’ü, ekranda daha az tüketim göstererek yanıltıcı bir tablo çizdi.

Örneğin; Kia Xceed 1.4 T-GDI, Mercedes B 250e, Mercedes A 200d, Opel Corsa 1.2 DI Turbo, Range Rover Evoque D150 ve VW Polo GTI modelleri oldukça doğru ölçümler sundu. Buna karşın Audi Q2 35 TDI quattro, yaklaşık %13,8’lik sapmayla ciddi bir fark yarattı ve bu, 0,8 litrelik bir fazla gösterim anlamına geliyor. BMW X5 xDrive 45e ise bir litreye kadar fazla tüketim gösterdi.

Elektrikli Araçlarda Ölçüm Neden Sapıyor?

Elektrikli araçlarda ise farklı bir durum söz konusu. Bu araçlar, ekranlarında yalnızca sürüş sırasında tüketilen enerjiyi gösteriyor. Ancak şarj sırasında yaşanan enerji kayıpları bu hesaba dâhil edilmiyor. Bu nedenle, elektrikli modellerde %10 ila %25 arasında değişen sapmalar görülmesi şaşırtıcı değil. Bu durum bilinçli bir tercih; çünkü tüketim, genellikle beklentilere göre gösteriliyor ve daha hassas ölçümlerle sonradan düzeltilebiliyor.

Yine de Kullanışlı Bir Araç

ADAC’ın titizlikle yaptığı bu testler, yerleşik bilgisayarların ne kadar güvenilir olduğunu ortaya koyarken, lüks araçlarda bile ciddi sapmaların yaşanabildiğini gösterdi. Sapmalar her sürücü tipi için geçerliydi.

Tüm bu eksiklerine rağmen tüketim ekranları hâlâ sürüş tarzını iyileştirmek isteyen sürücüler için faydalı bir araç. Özellikle küçük farklar –örneğin 0,3 litrelik yukarı yönlü sapmalar– tolere edilebilir. Sürüş sırasında bu göstergelere dikkat etmek, daha ekonomik ve dengeli bir sürüş deneyimi sunabilir.