Elektrikli araçların yaygınlaşmasıyla birlikte, otomobil egzozlarından kaynaklanan partikül emisyonları azalıyor. Ancak bu durum, araçların çevresel etkilerinin tamamen ortadan kalktığı anlamına gelmiyor.

Özellikle lastik aşınması ve fren tozları gibi diğer araçsal kirlilik kaynakları, elektrikli araçların artmasıyla daha fazla gündeme gelmeye başladı. Özellikle ağır ve yüksek torklu elektrikli araçların lastik aşınması, çevreye yaydığı mikroskobik partiküller nedeniyle dikkat çekiyor. Aynı şekilde, rejeneratif frenleme özelliğine sahip elektrikli araçlar bile, zaman zaman klasik sürtünmeli fren sistemlerini kullanmak zorunda kalıyor; bu da fren tozlarının oluşmasını engellemiyor.

Avrupa’da, bu gerçekler göz önünde bulundurularak yeni Euro 7 emisyon standartları hazırlıkları tamamlanmak üzere. 2026’dan itibaren yürürlüğe girecek olan bu standart, elektrikli araçlar dahil tüm yeni araçlarda 10 ve 2,5 mikron çapındaki partikül emisyonlarına daha sıkı sınırlar getirecek.

Bu kapsamda otomotiv tedarikçileri de harekete geçmiş durumda. Brembo, fren tozu emisyonlarını yüzde 90’a varan oranlarda azaltan ve dayanıklılığı artıran yeni bir fren ve balata seti olan “Greentell”i geliştirdi.

Brembo’nun disk teknik geliştirme başkan yardımcısı Fabiano Carminati, “Yaklaşık 10 yıl önce, çevre dostu ve mevcut dökme demir disklerden çok daha sürdürülebilir bir ürün geliştirmeyi amaçladık. Amacımız, sadece özel ve sınırlı ürünler değil, yüksek hacimli kitlesel pazara yönelik bir çözüm sunmaktı” dedi.

Carminati, “Greentell teknolojisiyle, sürdürülebilirlik ve performans arasında mükemmel bir denge yakaladık. Bu teknoloji, kullanıcıların sürüş keyfinden ödün vermeden daha çevreci bir seçenek sunuyor. Hem yeşil ürün hem de yeşil üretim süreçlerini bir araya getirmek çok zor bir görevdi, ama bu zorlukları aşmak için büyük yatırım yaptık” ifadelerini kullandı.