Elektrikli dev yolda: Tesla Semi kağıt üzerinde ne, gerçekte ne kadar gidiyor?
Tesla Semi’nin 500 mil olarak açıklanan menzili, gerçek testlerde bu kadar yüksek çıkmadı. Run on Less verilerine göre tırlar şarj başına 227–377 mil yol kat ediyor. İşte Tesla Semi’nin gerçek performansı ve gelecek planları.
Elektrikli araçlar, genel olarak benzinli araçlara kıyasla şarj gerektirmeden yaklaşık yarı mesafe kat edebiliyor. Bu durum özellikle küçük, şehir içi kullanıma uygun modellerde geçerli. Ancak yük taşıyan kamyonlar ve tırlar söz konusu olduğunda işler değişiyor. Daha fazla güç ihtiyacı, daha büyük batarya sistemi ve dolayısıyla daha ağır bir araç anlamına geliyor. Bu da menzili doğrudan etkileyen bir faktör haline geliyor.
Tesla Semi’nin kağıt üzerindeki performansı
Tesla’ya göre markanın elektrikli tır modeli Tesla Semi, tam dolu bir şarjla 500 mil (yaklaşık 800 kilometre) yol katedebiliyor. Bu rakam, dizel motorlu tırların ortalama 1.500–2.000 mil menziline kıyasla yaklaşık üçte birine denk geliyor. Kağıt üzerinde oldukça etkileyici görünse de Tesla’nın geçmişteki örneklerine bakıldığında, şirketin duyurduğu menzil değerleri ile gerçek dünya verileri arasında zaman zaman farklar olabiliyor.
Örneğin Cybertruck modelinin 325 mil olarak açıklanan menzili, gerçek kullanımda 226–293 mil aralığında ölçülmüştü.
Run on Less verileri ne söylüyor?
Run on Less – Messy Middle adlı araştırma girişiminin topladığı veriler, Tesla Semi’nin 500 mil menziline ulaşmadığını gösteriyor. Bu organizasyonun amacı; elektrikli gibi alternatif güç sistemlerine sahip nakliye araçlarının performansını izlemek ve altyapı ihtiyaçlarını belirlemek.
Bu kapsamda PepsiCo’nun teslimat filosunda yer alan Tesla Semiler, uzun yol taşımalarında takip edilerek menzil ve şarj durakları kaydedildi.
2023 verilerine göre Tesla Semi’ler günde ortalama 794 mil (yaklaşık 1.277 km) yol kat etti. Ancak bu mesafeyi birden fazla şarjla tamamladılar; araçlar her şarjda 227 ile 377 mil (yaklaşık 365–606 km) arasında menzil elde etti. Tesla’nın açıkladığı rakamlardan biraz düşük olsa da, bu ölçümler araçların bataryaları tamamen tükenmeden yapıldı.
Gerçek menzil neden daha düşük?
Kağıt üzerindeki veriler ile gerçek sürüş koşulları arasında fark olmasının birçok nedeni var.
Tesla Semi’nin menzili; taşınan yükün ağırlığı, hava koşulları, yol yapısı, trafik durumu gibi değişkenlerden etkileniyor. Run on Less kapsamında test edilen tırların, ağır yük taşıdığı da belirtiliyor.
Tesla, 2026–2027 yılları arasında yeni “Standart” (300 mil) ve “Uzun Menzil” (500 mil) versiyonları piyasaya sürmeyi planlıyor. Bu yeni modellerin aerodinamik ve verimlilik açısından geliştirilmiş olacağı tahmin ediliyor. Dolayısıyla menzil tahminleri, bu güncellemelerle birlikte değişebilir.
Üretim gecikmeleri ve geleceğe dair planlar
Tesla Semi’nin seri üretimi, daha önce birkaç kez ertelendi. Şirket, yıllık 50.000 adetlik üretim kapasitesine ulaşmayı hedefliyor. 2018’de ilk tanıtıldığında oldukça dikkat çekici bir hızlanma performansı sergileyen Semi, hâlâ geliştirme sürecinde. Bu nedenle nihai performans ve menzil değerleri resmi lansman öncesinde değişebilir.
Şimdilik Tesla Semi’nin 500 mil hedefini tam olarak yakalayamadığı görülüyor. Yine de Tesla’nın elektrikli tır projesi, elektrikli ulaşımın sınırlarını zorlamaya devam ediyor. Hatta uzmanlara göre, 3.000 mil menzile sahip elektrikli araçlar da çok uzak bir gelecekte değil.



Yorum gönder