Ford CEO’su Jim Farley: LiDAR, otonom sürüşte Tesla’dan daha mantıklı bir seçim
Ford CEO’su Jim Farley, LiDAR teknolojisinin otonom sürüş sistemlerinde kritik olduğunu vurguluyor. Tesla’nın sadece kameraya dayanan yaklaşımını eleştirirken, Waymo’nun çoklu sensör paketiyle sektörde öne çıktığını belirtiyor. Güvenlik ve yedeklilik için LiDAR vazgeçilmez.
Ford’un CEO’su Jim Farley, LiDAR teknolojisinin otonom sürüş sistemleri için “görev açısından kritik” olduğunu düşünüyor. Farley, Ford gibi köklü bir marka olarak bu teknolojiye yaklaşırken çok dikkatli olmak gerektiğini vurguluyor.
Geçtiğimiz hafta Aspen Ideas Festival’de konuşan Farley, Elon Musk’ın biyografi yazarı Walter Isaacson’un sorusu üzerine, Tesla ile Waymo’nun otonom sürüş sistemlerini karşılaştırdı ve en mantıklı yaklaşımın hangisi olduğunu değerlendirdi. Farley’in cevabı netti: “Waymo.” Ona göre Waymo, kendi kendine sürüş teknolojisinde ciddi ilerlemeler kaydetti.
Waymo ve Tesla: Farklı Teknoloji Yaklaşımları
Waymo’nun altıncı nesil otonom araçlarında 13 kamera, 4 LiDAR sensörü, 6 radar ve çeşitli dış ses alıcıları bulunuyor. Bu sensörler aracın çevresini adeta “gözleri ve kulakları” gibi tarıyor. Buna karşılık Tesla ise çevresel algılamayı yalnızca sekiz kameraya dayandırıyor ve böylece aracın çevresini 360 derece görebilmesini sağlıyor.
Elon Musk uzun zamandır sadece kamera temelli otonom sürüş yaklaşımının savunucusu. Musk, LiDAR’ı “topal teknoloji” olarak nitelendirmiş, 2019’dan itibaren Tesla araçlarından LiDAR sensörlerini kaldırarak bunun yerine kamera ve yazılım geliştirmeye odaklanmıştı.
Maliyet ve Üretim Hakkında Musk’ın Görüşleri
Tesla’nın 2024 Nisan ayındaki üç aylık finansal raporunda Musk, Waymo araçlarının çok pahalı olduğunu ve düşük hacimlerde üretildiğini belirtmişti. Tesla araçlarının Waymo’ya kıyasla üretim maliyetinin %20-25 oranında daha düşük olduğunu ve çok yüksek miktarlarda üretildiğini vurguladı.
Ford ve BlueCruise: Kendi Otonom Sürüş Teknolojisi
Ford, Volkswagen ile ortak otonom sürüş girişimi Argo AI’den çekilmiş olsa da, sürücülerin ellerini direksiyondan çekebildiği ve hız sabitleyicinin ötesine geçen BlueCruise teknolojisini geliştirmeye devam ediyor.
Analiz: Güvenlik, Hızdan Önemlidir

Elon Musk, yapay zekanın gelişmesiyle yüksek seviyeli otonom sürüşün LiDAR ve diğer sensörlere ihtiyaç duymadan mümkün olacağına inanıyor. Ancak şu ana kadar Tesla’nın robotaksi hizmetleri sadece bir güvenlik operatörü eşliğinde ve sınırlı koşullarda kamuya açık yollarda hizmet veriyor. Bazı araçlarda yaşandığı iddia edilen düzensiz davranışlarla ilgili soruşturmalar sürüyor.
Öte yandan Waymo, ABD’de birçok şehirde aktif olarak tamamen otonom sürüş operasyonları yürütüyor ama bu alanda da daha kat edilmesi gereken önemli bir yol var.
Tesla’nın sekiz kameraya dayanması, yedekli güvenlik sistemlerini sınırlar. Farley’nin de belirttiği gibi: “Kamera tamamen görmezse, LiDAR sistemleri ne olduğunu tam olarak algılayabilir.”
Güvenilirlik ve Yedeklilik Teknolojide Öncü Olmalı
Kamuoyunun otonom sürüş teknolojisine güvenmesini sağlamak için arıza korumalı, güvenilir ve yedekli sistemler şart. Bu noktada firmalar, işleri kolayına kaçmak yerine, teknolojiyi geliştirmeye ve maliyetleri düşürmenin yollarını bulmaya odaklanmalı.
KAYNAK : www.chip.com.tr
Yorum gönder