Fransa, Amazon’a çalışanları aşırı izlediği için 35 milyon dolar ceza kesti
KAYNAK: Teknolojioku
Bu karar, çalışan haklarına yönelik artan
endişelerin ve büyük teknoloji şirketlerinin
izleme politikalarının sıkı denetim altına alınmasının bir
göstergesi olarak görülüyor.
Fransa’nın veri gizliliği denetim kuruluşu
CNIL, Amazon’un bir lojistik yan kuruluşuna,
çalışanların “aşırı derecede müdahaleci” bir gözetim sistemini
kullanmasından dolayı 32 milyon Euro (yaklaşık 35 milyon ABD
doları) tutarında ceza verdi. CNIL, Amazon France
Logistique tarafından kullanılan sistemin, çalışma kesintilerini o
kadar hassas bir şekilde ölçtüğünü belirtti ki, bu durum potansiyel
olarak çalışanlardan her mola veya kesintiyi haklı çıkarmalarını
gerektirebilir.
Fransa, Amazon’a çalışanları aşırı izlediği için 35 milyon
dolar ceza kesti
Bu sistem, şirketin depo çalışanlarına zorla
uygulandı ve görünüşe göre, Amazon çubuğunun kısa ucunu onlar hep
aldı. CNIL, gözetim yazılımının, siparişleri
işlemek için kullanılan zorunlu bir barkod tarayıcı aracılığıyla
çalışanların hareketsizliğini takip ettiğini söyledi. Sistem,
barkod taramalarındaki kesintileri boş zaman olarak izliyor ve bir
dakika kadar düşük süreler için bile çalışanları eleştiriyordu.
Fransız kuruluş, bu sistemin hassasiyetinin Avrupa’nın Genel Veri
Koruma Yönetmeliği (GDPR) kullanılarak yasa dışı olduğuna
hükmetti.
Bu nedenle, bu durum bir işçi davası olarak sınıflandırılmıyor,
ancak aşırı izlemeye ilişkin bir veri işleme davası olarak
görülüyor. CNIL, “Uygulandığı şekliyle işleme,
aşırı derecede müdahaleci olarak kabul edilmektedir” yazdı ve
Amazon’un bu verileri haftalık bazda çalışan
performansını değerlendirmek için kullandığını belirtti. Kuruluş
ayrıca, Amazon’un bu verileri tüm çalışanlar ve geçici işçiler için
sakladığını kaydetti.
Amazon, konu hakkında uzun bir açıklama yaparak
“CNIL’in sonuçlarına şiddetle katılmıyoruz, bu
sonuçlar gerçek dışıdır ve kararı temyiz edebiliriz” dedi. Amazon,
bu tür bağlantılı bir depo sistemini kullanan tek lojistik şirketi
olmadığını belirterek, sistemin “takımlar arasında iş yükünü
dengelemeye ve siparişleri güvenli ve verimli bir şekilde işlemeye
devam edebilmemize” yardımcı olduğunu savundu. Şirket, sistemin
eşik limitini uzatacağını, böylece çalışanlara uyarılar gelmeye
başlamadan önce daha uzun bir pencere sunacağını
belirtti.
Amazon’un bir temyiz düşündüğünü söylemesiyle,
bu hikayenin gelişmelerini takip edeceğiz.
Okyanusun diğer tarafında, şirket sürekli olarak
zor durumda buluyor kendini. Amazon, 2022’de depo çalışanı
yaralanmalarının yarısından fazlasından sorumlu bulundu ve birkaç
kez haksız iş uygulamalarıyla suçlandı. Aslında, şirketin lojistik
bölümü, çalışanları o kadar yüksek bir oranda değiştiriyor ki, bu
durum Amazon’a her yıl 8 milyar dolara mal oluyor. Belki de bir tür
kurumsal izleme sistemine ihtiyacı var.
Yorum gönder