İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz!

İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz!

İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz!

KAYNAK: Teknolojioku

ÖTV
düzenlemesi tekrar gündemdeyken, LenaCars önemli bir araştırmayı
ortaya koydu. Yapılan araştırmalara göre, Türkiye’de sıfır
kilometre araç fiyatları, Avrupa’ya göre ortalama yüzde 70’in
üzerindeyken, 0-5 yaş arası otomobillerde bu fark 2,5 kata çıkıyor.
20 yaş ve üzeri otomobillerde ise Türkiye’deki tüketiciler,
Avrupa’ya oranla 5 kat daha pahalıya satın alıyor. Aradaki farkın
vergilendirme sistemi nedeniyle ortaya çıktığına dikkat çeken
LenaCars Genel Müdürü Selçuk Nazik, “Otomotiv sektöründe var olan
vergilendirme sistemimiz güncelliğini yitirmiş durumda. Gerçek
piyasa koşullarına ve çevre düzenlemelerine göre uyarlanması, yerli
üretici ve yatırımcılar için olumlu sinyal verecektir. Aynı zamanda
Türkiye’nin araç penetrasyon oranını OECD ortalamasına
yaklaştırır.” diyor.

Yüksek vergi yükü, Türkiye’de
otomotiv pazarının büyüme ivmesini yavaşlatırken, ÖTV ile ilgili
olası düzenlemeler tekrar gündeme geldi. “Sıfır araç satışları
rekor kırdı” haberlerini her geride bıraktığımız ay okusak da
LenaCars’ın yaptığı kapsamlı araştırmalara göre, Türkiye’nin nüfusa
kıyasla araç sahipliğinde OECD ülkeleri arasında geride olduğu
tespit ediliyor. 2024 yılında her 1000 kişiye 354 motorlu araç
düşerken, AB ülkelerinde her 1000 kişiye ortalama 570 motorlu araç
düşüyor.

İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz! - Resim : 1

Almanya’ya göre sıfır otomobiller
ortalama yüzde 70 daha pahalı

Yapılan kapsamlı araştırmalara
ilişkin önemli açıklamalarda bulunan LenaCars Genel Müdürü Selçuk
Nazik, Almanya’ya oranla, Türkiye’deki sıfır otomobillerin ortalama
yüzde 70 daha pahalı olduğunu belirtti ve
“Sıfır kilometre araç fiyatlarının
Avrupa’ya kıyasla bu denli yüksek olması; vergi politikalarının
gözden geçirilmesi, dengeli, sürdürülebilir bir vergi politikasının
ortaya konması ve tüketicinin vergi yükü altında ezilmemesi
gerektiğini ortaya koyuyor. ÖTV düzenlemesi gerçekleştirilirken bu
durumun da göz önünde bulundurulmasını umut ediyoruz.”

dedi.

Avrupa ülkelerindeki otomobil
vergilendirme sistemleri bu
şekilde

Almanya: Tam elektrikli araçlar (BEV), ilk
tescillerinden itibaren 5 yıl motorlu taşıt vergisinden
(Kfz-Steuer) muaf. Hibrit araçlar ise CO₂ emisyon değerine doğrudan
bağlı yıllık vergiye tabi.

Fransa: “Bonus–Malus” sistemi uygulanıyor;
düşük emisyonlu BEV/PHEV’lere alım desteği, yüksek emisyonlu içten
yanmalı araçlara ek vergi getiriliyor.

Birleşik Krallık: 2022’de hibrit alım teşvikleri sona
erdi; 2025 sonrası sıfır emisyonlu araçlara yönelik araç vergisi
indirimleri kaldırılıyor.

Danimarka: Kayıt vergisi modelinde BEV’ler için
yaklaşık %40, PHEV’ler için %50 oranları
uygulanıyor.

Türkiye dışında başka bir Avrupa
ülkesinde ÖTV (Özel Tüketim Vergisi) gibi ilave bir vergi
bulunmuyor. Vergilendirme emisyona; yani araçların çevreye verdiği
kirliliğe göre yapılıyor.,

İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz! - Resim : 2

İkinci elde fiyat farkları 2,5 kattan 5 kata
kadar çıkıyor

Güncelliğiniarındaki her 4 araçtan
birinin 21 yaş ve üzeri olduğunu aktaran
LenaCars Genel Müdürü Selçuk
Nazik
, alım gücü
ve matrah tandanslı 

güncelliğini yitirmiş vergilendirme sistemi
nedeniyle eski araçlara olan talebin yüksek olduğunu ve
fiyatlarının da bu etkenlerle çok yüksek seviyede kaldığını
söyledi.
Nazik, “Almanya’da 2000 Euro olan 20 yaşındaki
bir Opel Astra’yı, Türkiye’de 10.000 Euro’ya satın alabiliyoruz.
Daha yeni modellerde, 0-5 yaş arasındaki ise ikinci el araç
fiyatlarının Türkiye’de 2,5 kat daha pahalı olduğu görülüyor.
Temeldeki etken vergilendirme sistemimiz, yüksek vergi yükü, her
satışta ikinci el araca da transfer edilmiş
oluyor.

değerlendirmesini yaptı.

Türkiye’de Yüzde 10 ÖTV Dilimine
Giren Elektrikli Modeller

Resmî kriterlere göre, motor gücü
≤ 160 kW ve matrah ≤ 1.450.000 TL olan EV modelleri %10 ÖTV’ye tabi
modellerden bazıları:

BYD Atto 3
Design

Fiat 500e La Prima
HB

Hyundai Kona Electric (100 kW
Progressive)

Peugeot e 2008
GT

Renault Zoe Intense
(~100 kW)

Togg T10X V2 RWD (Uzun
Menzil)

Skoda Elroq (giriş
versiyon)

Kia
EV3 Elegance

VW ID.3 (giriş/orta
pak.)

Tesla Model Y Juniper
(150 kW)

BYD
Seal Sedan

Citroen e-C4 X Shine
Bold

Türkiye’de Hibrit Modeller ve %30 /
%60 ÖTV Dilimleri

Resmî düzenlemeye
göre:

%30
ÖTV:

o
BYD Seal U DM- i: %80’ten %30’a gerileme

%60
ÖTV:

o
BMW X1 xDrive30e

o
DS 9 Opera E Tense 250

o
Skoda Superb PHEV

Yeni
kanun teklifinde bazı üst segment hibritlerde ÖTV oranlarının
yeniden artabileceği gündemdeyken, teşvik dengesine dikkat çeken
Nazik,
“Yüzde
10’luk dilim, orta segmente alım teşviki sunarken, üst dilimler
hâlâ yüksek vergi altında. Matrah ve dilim aralıklarının
güncellenmesi, gerçek piyasa koşullarına ve çevre düzenlemelerine
uyarlanması otomotiv sektörünün ve tüketici güveninin önünü
açacaktır. Enflasyonist ortamda matrah bazlı vergi sisteminin terk
edilmesi, daha stabil, dengeli bir vergi reformu yapılması ihtiyaç.
Aksi durumda piyasada vergi bazlı sürekli dalgalanmalar görmeye
devam edeceğiz.”
dedi.

İkinci el aracı Avrupa’ya göre 2,5 kat daha pahalıya satın alıyoruz! - Resim : 3

Sosyal Medya'da Paylaş

Yorum gönder