Mercedes’i sollayan dev adım! BMW, “eller serbest” otoyol sürüşüne onay aldı
BMW, Birleşmiş Milletler’in yeni DCAS yönetmeliğinden onay alarak, “eller serbest” otoyol sürüşünü Avrupa genelinde yasal hale getiriyor. iX3, sürücülere devrim niteliğinde bir deneyim sunacak.
BMW, sürücü destek sistemleri için oluşturulan yeni BM Yönetmelik No. 171 (DCAS) kapsamında onay alan ilk otomobil üreticisi oldu. Bu onay sayesinde marka, Level 2 “eller serbest” Motorway Assistant teknolojisini daha fazla ülke ve pazarda kullanıma sunabilecek. Daha önce Almanya Federal Motor Taşımacılığı Kurumu, hem BMW hem de Mercedes-Benz gibi büyük üreticilere, halka açık yollarda Level 3 “eller serbest/göz serbest” sürüşü çok sınırlı koşullar altında denemelerine izin vermişti.
Ancak, Avrupa’daki karmaşık ve ülkelere göre değişen yasal düzenlemeler nedeniyle bu teknoloji bugüne dek büyük oranda Almanya ile sınırlı kalmıştı. Artık bu durum değişiyor. BMW’nin yakında tanıtılacak ve markanın gelecek vizyonunu temsil eden “Neue Klasse” iX3 modeli, DCAS’in uluslararası güvenlik çerçevesine tamamen uygun hale geldi.
130 km/s hızla “eller serbest” sürüş dönemi başlıyor
Yeni sistem, sürücülere 130 km/s (80 mil/s) hıza kadar direksiyondan ellerini tamamen çekme özgürlüğü tanıyor. Üstelik rahatsız edici “direksiyonu tutun” uyarıları olmada n.Sistem, güvenli koşullarda sabit hızda ilerlerken gerektiğinde yavaşlayabiliyor ya da hızlanabiliyor. Trafiği sürekli izleyerek olası tehlikelere karşı sürücüyü devreye girmeye hazır tutuyor; ancak aktif olduğu sürece otoyolda monoton sürüş yükünü tamamen üstleniyor.
Üstelik sistem, gerektiğinde otomatik şerit değişikliği de yapabiliyor. BMW’ye göre, BMW Maps yönlendirme sistemi, otoyol çıkışlarında veya kavşaklarda şerit değişim önerilerini zamanında sunuyor. Sürücü, yan aynaya kısa bir bakışla bu öneriyi onaylayabiliyor. Şehir içi trafikteyse teknoloji, kırmızı ışıklarda durabiliyor ve yeşil yandığında otomatik olarak yeniden hareket ediyor. BMW, bu özellikleri piyasa lansmanından sonra kablosuz güncellemeler (Over-the-Air Updates) ile daha da geliştirmeyi planlıyor.
Tüm bu yenilikler, markanın son nesil iDrive bilgi-eğlence sistemi ile destekleniyor. Sistem, ön cama geniş bir tam boy Head-Up Display (ön cam gösterge ekranı) yansıtıyor ve otonom sürüş modları için özel araç takımları (widget) sunuyor.
Yeni düzenleme, otonom sürüşü Avrupa’ya yayıyor
BMW Sürüş Deneyimi Geliştirme Kıdemli Başkan Yardımcısı Dr. Mihiar Ayoubi, yeni BM yönetmeliğinin, markaya daha önce mümkün olandan çok daha fazla ülkede Level 2 otonom sürüş özelliğini sunma fırsatı verdiğini belirtiyor. Bazı çevreler için Level 2 teknolojisine geri dönüş gibi görünse de, BM’nin DCAS düzenlemesi, otomobil üreticilerinin teknolojilerini yasal ve küresel ölçekte daha kolay biçimde devreye almalarını sağlıyor.
Tesla, hâlâ “Full Self-Driving” teknolojisinin yeteneklerini abartmakla eleştirilirken, BMW’nin bu adımı yasal onaylı, güvenilir ve gerçek anlamda “eller serbest” sürüşe doğru büyük bir ilerleme olarak görülüyor. Yeni düzenleme sayesinde, Level 3 “göz serbest” sistemlerin (Tesla tarzı sınırlamalardan bağımsız biçimde) 2026’da Avrupa yollarında daha yaygın şekilde görülmesi bekleniyor.



Yorum gönder