Nissan batıyor mu? 20 bin kişilik işten çıkarma ve fabrika kapanışları yolda
KAYNAK: Teknolojioku
Otomotiv sektöründe
köklü bir geçmişe sahip olan Nissan, küresel
zorluklara karşı “Re:Nissan” adını verdiği kapsamlı bir yeniden
yapılanma planını devreye aldı. Şirket, 2026 yılına kadar kârlılığı
artırmayı hedefleyen bu plan çerçevesinde dünya genelinde 20 bin
çalışanıyla yollarını ayırmayı ve yedi üretim tesisini kapatmayı
planlıyor.
Nissan
CEO’su Ivan Espinosa’ya göre, şirketin bu
sert kararları almasının ardında artan maliyetler ve son dönemdeki
zayıf finansal performans yatıyor. “Re:Nissan” planının temel
amacı, 2024 mali yılına kıyasla toplamda 500 milyar yen (yaklaşık
3,05 milyar euro) tutarında maliyet tasarrufu sağlamak.
Bu tasarrufun yarısı,
yani 250 milyar yenlik kısmı değişken giderlerin azaltılmasıyla
elde edilecek. Nissan, mühendislik süreçlerini
sadeleştirerek ve tedarikçi sayısını düşürerek bu hedefe ulaşmayı
amaçlıyor. Bu süreçlerin yönetimi için 300 kişilik özel bir ekip
oluşturulmuş durumda.
Ayrıca, uzun vadeli
projelerde görevli yaklaşık 3 bin çalışan da maliyet odaklı
görevlere kaydırılıyor. 2026 sonrası için planlanan bazı geliştirme
projeleri ise geçici olarak askıya alındı. Şirket aynı zamanda
tedarik zincirinde sadeleşmeye giderek, daha az sayıda tedarikçiyle
çalışmayı planlıyor. Bu özellikle elektrikli araçlar için parça
tedarikini kolaylaştırmayı hedefliyor.
Nissan
batıyor mu? 20 bin kişilik işten çıkarma ve fabrika kapanışları
yolda
Sabit giderlerde
yapılacak tasarruflar da dikkate değer: Japonya’nın Kyushu
bölgesinde planlanan bir batarya fabrikası iptal edilirken,
Çin’deki Wuhan fabrikası da kapatıldı. Parça çeşitliliği %70
oranında azaltılacak ve mevcut 13 araç platformu, 2035’e kadar
yediye düşürülecek. Bu sadeleştirme sayesinde mühendislik saati
başına maliyetin %20 oranında düşürülmesi hedefleniyor.
Nissan, ayrıca araç geliştirme süresini de
kısaltmak istiyor. Ana modeller için hedef 37 ay, varyantlar içinse
30 aya düşürülmüş geliştirme süreleri.
Küresel pazarlara
yönelik yaklaşımda da değişikliğe gidiliyor. Şirket, ABD, Çin,
Japonya, Avrupa, Orta Doğu ve Meksika gibi kilit pazarlara daha
fazla mühendislik kaynağı ayıracak. Çin’de yeni enerji araçlarının
sayısı artırılırken, Avrupa’da küçük ve orta boy elektrikli SUV
modellerine ağırlık verilecek.
Lüks segmentte
konumlanan Infiniti markası da yeniden odak noktası haline geliyor.
Özellikle Kuzey Amerika pazarı için hibrit ve elektrikli modeller
planlanıyor. Bununla birlikte, bazı projeler askıya alındı.
Örneğin, Kuzey Amerika için geliştirilen iki elektrikli crossover
modelinin üretimi ertelendi. PZ1K adlı modelin üretimi Ocak 2028’e,
Infiniti versiyonu PZ1J ise Mayıs 2028’e ertelendi.
Renault ve Mitsubishi
ile olan iş birlikleri ise devam edecek. Mitsubishi için üretilecek
yeni elektrikli araç, Nissan Leaf’in bir sonraki nesli baz alınarak
geliştirilecek. Renault ise Fransa’da, Micra’nın tamamen elektrikli
versiyonunu Renault 5 platformu üzerinde üretecek. Honda ile
elektrikli araç ve otonom sistemlerdeki iş birliği de
sürdürülüyor.
Yorum gönder