ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi (NHTSA), Tesla hakkında yeni bir soruşturma başlattı. Bu kez odak noktası, şirketin Full Self Driving (FSD) adlı sürüş yazılımının trafik kurallarına tam olarak uymaması. Özellikle kırmızı ışıkta durmama ve şerit değişimi sırasında yapılan hatalar soruşturmanın merkezinde yer alıyor.

Çocukların araçta mahsur kalması olayı sonrası yeni soruşturma

Bu yeni inceleme, ajansın kısa süre önce Tesla hakkında başlattığı bir diğer soruşturmanın hemen ardından geldi. O olayda, 2021 Model Y araçlarda elektronik kapı kollarının arızalanması nedeniyle çocukların araç içinde mahsur kaldığı bildirilmişti. Bazı ebeveynlerin çocuklarını kurtarmak için camları kırmak zorunda kaldığı belirtilmişti.

Tesla, bu sorunu çözmek amacıyla kapı kollarını yeniden tasarladığını duyurdu.

FSD (Beta) ve FSD (Supervised) sistemlerinde endişe verici bulgular

NHTSA’nın Araç Kusurları Ofisi (ODI) tarafından yürütülen ve PE25012 kodlu ön değerlendirme raporunda, hem FSD (Beta) hem de FSD (Supervised) sistemlerinin performansıyla ilgili “endişeler” olduğu ifade edildi.

Tesla, bu sistemleri SAE Seviye 2 kısmi otomasyon kategorisinde pazarlıyor. Bu seviyede araç belirli sürüş görevlerini yapabiliyor, ancak sürücü her an dikkatli olmalı ve aracın tüm eylemlerinden sorumlu kabul ediliyor.

Kırmızı ışık ve şerit ihlalleri: Tehlikeli davranışlar

ODI, FSD’nin sürücünün kontrolünü engelleyip engellemediğini araştırıyor. Şimdiye kadar 18 kullanıcı şikayeti ve 1 medya raporu tespit edildi. Bu vakalarda, FSD’nin devrede olduğu Tesla’ların kırmızı ışıkta durmadığı ve herhangi bir uyarı vermeden kavşaktan geçtiği belirtildi.

Ayrıca, altı genel kaza raporunda FSD devredeyken aracın kırmızı ışıkta geçtiği ve dört kazada yaralanmaların yaşandığı bildirildi. Bazı olaylarda araçların önce tamamen durup ardından kendiliğinden hareket etmeye karar verdiği gözlemlendi.

Maryland eyaletinde yapılan incelemeler, aynı kavşakta birden fazla benzer olayın yaşandığını, yani sorunun tekrarlanabilir bir hata olabileceğini ortaya koydu.

Yanlış şerit ve karşı yöne giriş vakaları

Soruşturmanın diğer bir bölümü, FSD’nin yanlış manevralar yaptığı durumlara odaklanıyor.

Bazı raporlara göre sistem, çift sarı çizgiyi ihlal ederek karşı şeride geçti, yanlış yöne dönüş yaptı veya sadece dönüş için ayrılmış şeritten düz devam etti.

Bazı durumlarda FSD, karşı yönden gelen trafiğe doğru şerit değiştirdi ve sürücünün müdahale etmesi için yeterli uyarı vermedi.

NHTSA, bu davranışların başka hangi koşullarda ortaya çıkabileceğini de araştırıyor. Özellikle karşı yönden gelen trafik şeritlerinin yanından geçerken veya demiryolu geçitlerine yaklaşırken benzer hataların yaşanıp yaşanmadığı incelenecek.

İncelemedeki modeller

Soruşturma kapsamına alınan Tesla modelleri şunlar:

  • Model 3 (2017–2026)

  • Model S (2016–2025)

  • Model X (2016–2025)

  • Model Y (2020–2026)

  • Cybertruck (2023–2026)