Tesla, 2025 yılının üçüncü çeyreğine ait finansal sonuçlarını geçtiğimiz günlerde açıkladı. Şirket, bu dönemde rekor sayıda araç teslimatı ve artan gelirler kaydetse de, karlılık cephesinde önemli bir daralma yaşadığı görülüyor.

Araç teslimatları bir önceki yıla göre yaklaşık %7 artarak 497.099 adede ulaştı. Özellikle popüler Model 3 sedan ve Model Y crossover modelleri, bu teslimatların büyük çoğunluğunu oluşturdu. Toplam gelir ise geçen yılın aynı dönemine göre %12 yükselişle 28 milyar dolara ulaştı.

Ancak, bu gelir tablosu, ne yazık ki karlılığa aynı şekilde yansımadı. Şirketin faaliyet giderleri %50 gibi dikkat çekici bir oranda artış gösterdi. Bu durumun doğrudan sonucu olarak, Tesla’nın işletme kar marjı keskin bir düşüşle yarı yarıya azalarak %5,8’e geriledi. Net kar ise geçen yıla kıyasla %37 düşerek 1,4 milyar dolar seviyesinde gerçekleşti.

Gelir artışında otomotiv dışındaki alanların rolü

Gelirdeki artışın önemli bir kısmı, şirketin otomotiv dışındaki bölümlerinden geldi. Batarya ve güneş enerjisi segmenti, 2024’ün üçüncü çeyreğine göre %44’lük büyük bir sıçrama yaparak 3,4 milyar dolarlık gelir elde etti. Ayrıca, giderek daha fazla rakip markanın kullanımına açılan şarj cihazı ağı da dahil olmak üzere hizmetler bölümü %25 büyüyerek 3,4 milyar dolara ulaştı. Otomotiv gelirleri ise yıllık bazda %6 artışla 21,2 milyar dolarda kaldı.

Karda üst üste yaşanan düşüşlere rağmen, Tesla’nın finansal temelleri sağlamlığını koruyor. Şirketin serbest nakit akışı %46 oranında artış gösterdi. Eylül ayı sonu itibarıyla, nakit, nakit benzeri varlıklar ve yatırımlar toplamında 41,6 milyar dolarlık devasa bir rezerv söz konusu. Bu miktar, şirketin geleceğe yönelik iddialı projelerini finanse etme gücüne sahip olduğunu gösteriyor.

Karlılığı vuran çoklu faktörler

Karlılıktaki bu düşüş, eş zamanlı gelişen birkaç faktörden kaynaklanıyor. Geçen yıl 739 milyon dolar olan düzenleyici kredi gelirleri, bu dönemde 417 milyon dolara geriledi. Şirket, yatırımcılara yazdığı mektupta, kısmen ticaret savaşlarının etkisiyle her bir otomobili üretme maliyetinin yükseldiğini de belirtti. Tam Otomatik Sürüş (FSD) sisteminden elde edilen gelirin de bu çeyrekte daha düşük olduğu aktarıldı.

Ayrıca CEO Elon Musk‘ın, şirketi sadece bir otomobil üreticisinden öteye taşıma vizyonu kapsamında yapay zeka ve Ar-Ge çalışmalarına yapılan yoğun harcamalar da giderleri yukarı çekti.