Tesla’nın otopilot sistemine dair güvenlik endişeleri, bu hafta ilk kez bir federal mahkemede tartışılmaya başlandı. Dava, 2019’da Florida’da meydana gelen ve bir yıldız gözlemcisinin hayatını kaybettiği, diğerininse ağır yaralandığı trajik bir kazayı konu alıyor.

Tesla’nın otomatik sürüş destek sistemi olan Autopilot, daha önce de birçok kazaya karıştı. Ancak bu, ilk kez federal düzeyde ele alınan bir dava olma özelliği taşıyor. Dava, George McGee tarafından kullanılan bir Tesla’nın Florida Keys’teki bir dur işaretini geçerek iki yaya gözlemciye çarpmasıyla başladı. Kazada Naibel Benavides yaşamını yitirirken, Dillon Angulo kalıcı beyin hasarıyla hayatta kaldı.

Angulo, bir röportajda, “Üzerimde deney yapıldığını, bu teknolojinin güvenli hale gelmeden trafiğe çıkarıldığını düşünüyorum,” diyerek yaşadığı travmayı dile getirdi.

Tesla’nın geçmişteki otopilot davaları

Bu dava, Tesla’nın sürücü destek teknolojisi nedeniyle yargılandığı ilk olay değil. 2018’de Walter Huang isimli bir sürücünün Model X aracı, otoyolda bir beton bariyere yönelerek ölümcül bir kazaya neden olmuştu. Ailesi, Tesla’ya karşı açtığı davada geçtiğimiz Nisan ayında anlaşmaya vardı. Şartlar gizli tutuldu.

Bunun yanı sıra, 2019’da Jeremy Banner’ın hayatını kaybettiği başka bir olayda, Tesla’nın otopilot sistemi bir tırı algılayamayarak aracın üst kısmını koparmıştı. Bu dava da geçtiğimiz günlerde sonuçlandı ve taraflar uzlaştı.

Ancak Florida’daki bu yeni dava farklı: Taraflar henüz bir anlaşmaya varamadı ve dava tüm yönleriyle mahkemede görülmeye devam ediyor.

Uzman görüşleri: “Sistem kusurlu ve yetersiz”

Dava kapsamında tanıklık eden uzmanlardan biri, eski savaş pilotu ve otonom sistemler danışmanı Missy Cummings oldu. 2021’de ABD Ulusal Karayolu Trafik Güvenliği İdaresi’ne (NHTSA) kıdemli danışman olarak atanan Cummings, Tesla’nın Autopilot sisteminin tasarım itibarıyla kusurlu olduğunu ifade etti.

Cummings, Tesla’nın bu sistemi, aslında çalışması için tasarlanmadığı durumlarda bile devreye sokmasına dikkat çekti. Ayrıca, sürücülerin dikkatini kontrol etmek için kullanılan araç içi izleme sistemlerinin yetersiz olduğunu vurguladı. Tesla’nın, bu sistemin suistimal edilmesini engellemek için ciddi önlemler almadığını da ekledi.

Özellikle 2016’da Joshua Brown’ın ölümünü içeren olayla ilgili araştırmalarda görev alan Cummings, Tesla’nın “mod karışıklığı” yaşandığını bildiğini ve sürücülerin otopilotun açık olup olmadığını anlamakta zorlandığını söyledi.

Tesla’nın kaza verileri güven vermiyor

Bir başka tanık, Case Western Reserve Üniversitesi’nden istatistik uzmanı Mendel Singer, Tesla’nın kaza verilerine ilişkin yöntemlerini eleştirdi. Singer, Tesla’nın yayınladığı güvenlik istatistiklerinin şeffaf ve bilimsel olmadığını, bağımsız analizlerle desteklenmediğini belirtti.

Singer, Tesla’nın verilerinde karşılaştırma yapılmadan sunulan oranların yanıltıcı olduğunu ve şirketin bu tür verileri bilimsel makalelerde kabul ettirmesinin “çok hızlı reddedileceğini” söyledi.

Davanın sonucu ne olur?

Tesla’nın geçmişte olduğu gibi bu davada da anlaşma yoluna gitmesi mümkün. Ancak uzmanlara göre, bu kez davacılar oldukça ciddi zararlar yaşadıkları için anlaşma tekliflerini kabul etmeleri daha zor olabilir.

Tesla üzerine kitapları olan gazeteci Edward Niedermeyer, davacıların zaten sürücüden tazminat aldığını ve bu durumun Tesla’nın sorumluluğunu daha da görünür hale getirdiğini belirtti. Yine de, mahkemenin bazı gizlilik kararlarının Tesla’nın lehine işleyebileceği ifade ediliyor.