Elektrikli araçlar (EV’ler), çevre dostu yapıları ve düşük işletme maliyetleri nedeniyle Avrupa’da giderek daha fazla tercih ediliyor. Ancak, elektrikli araçların şarj maliyetleri ülkeden ülkeye büyük farklılıklar gösteriyor. Enerji fiyatları, vergiler, sübvansiyonlar ve altyapı gibi faktörler, sürücülerin elektrikli araçlarını şarj etmek için ne kadar ödeyeceklerini belirliyor. Bu durum, elektrikli araç sahipliği açısından ülkeler arasında önemli bir maliyet farkı yaratıyor.

Türkiye: Avrupa’nın En Uygun Fiyatlı Elektrikli Araç Şarj Ülkesi

Avrupa genelinde elektrikli araçların şarj maliyetleri incelendiğinde, Türkiye en uygun fiyatlı ülke olarak öne çıkıyor. Tam şarj başına sadece 4,05 € ve 100 kilometre sürüş başına 1,11 € maliyetle Türkiye, elektrikli araç kullanımı için ekonomik bir seçenek sunuyor. Özetle Türkiye’de bulunan elektrikli araç sürücüleri, diğer ülkelere kıyasla araçlarını daha uygun fiyata şarj ediyor.

Liste yalnızca elektrik maliyeti üzerinden hesaplandı.

Elektrikli Araçlarınızı Evde Şarj Etmenin Maliyeti

elektrikli araç

switcher.ie Avrupa genelinde elektrikli araçların evde tam şarj maliyetlerini ve 100 km sürüş başına düşen fiyatları inceledi. Şarj maliyetleri en yüksekten en düşüğe doğru sıralandı.

Elektrikli Araba Şarjının En Pahalı Olduğu 10 Ülke

Genellikle, daha fazla elektrikli araç benimseyen ve daha zengin olan ülkeler, EV şarjı açısından da en pahalı ülkeler arasında yer alıyor. İşte tam şarj ve 100 km başına maliyetleriyle en pahalı 10 ülke:

Sıra Ülke Tam Şarj Başına (€) 100 km Başına (€) Notlar
1 Almanya 25.73 7.06 EV satışları geçtiğimiz yıl %27 azaldı. 2025’te yeni vergi avantajları bekleniyor.
2 Danimarka 24.56 6.74 Avrupa’nın en büyük bataryalı elektrikli pazarlarından biri. Vergi muafiyetleri azalıyor.
3 İrlanda 24.14 6.62 2024’te EV satışları arttı. Teşvikler giderek azalsa da halen mevcut.
4 Belçika 21.62 5.93 Ev şarj cihazı kurulumlarında vergi indirimleri ve sübvansiyonlar var.
5 Çekya 21.55 5.91 EV pazarı küçük ama hızla büyüyor, 2025’te satışlarda %140 artış bekleniyor.
6 Kıbrıs 21.21 5.82 Cömert hibeler ve hurda teşvikleri sayesinde EV satışları hızlandı.
7 İtalya 20.30 5.57 EV pazar payı %17’ye ulaştı. 2025’te vergi teşvikleri artırıldı, satın alma sübvansiyonları azaldı.
8 Lihtenştayn 20.15 5.53 BEV pazar payı %20 civarında. Vergi muafiyetleri kaldırıldı.
9 Fransa 19.09 5.24 Pazar büyüyor ama hibeler azalıyor, yeni kayıtlar düşüşte.
10 Finlandiya 17.81 4.88 EV sayısı %31 arttı. Yeni satın alma teşvikleri yok, ancak vergi muafiyetleri mevcut.

Elektrikli Araç Şarjının En Ucuz Olduğu 10 Ülke

Daha düşük elektrikli otomobil sahipliği ve elektrik fiyatları nedeniyle, Avrupa’nın orta ve güneydoğusundaki bazı ülkeler elektrikli araç kullanım maliyetleri açısından en uygun seçenekleri sunuyor.

Sıra Ülke Tam Şarj Başına (€) 100 km Başına (€)
1 Türkiye 4.05 1.11
2 Gürcistan 4.59 1.26
3 Kosova 4.87 1.34
4 Bosna Hersek 5.91 1.62
5 Karadağ 6.55 1.80
6 Macaristan 6.73 1.85
7 Sırbistan 7.23 1.98
8 Arnavutluk 7.50 2.06
9 Bulgaristan 7.94 2.18
10 Malta 8.49 2.33

Elektrikli Araç Kullanımının Maliyeti Nedir?

Avrupa’da elektrikli araçlar, benzinli ve dizel araçlara kıyasla yaklaşık %70 daha düşük işletme maliyetine sahip. Fakat, bir EV’yi şarj etmenin maliyeti; kullanılan şarj yöntemi, model, şarj yeri ve elektrik fiyatları gibi faktörlere bağlı olarak değişiyor.

Örneğin İrlanda’da, sürücüler evde standart tarifeyle tam şarj için ortalama 10 ile 30 Euro arasında ödeme yapıyor. Kamuya açık hızlı şarj noktalarında ise maliyet %60’a kadar artabiliyor.

Avrupa’da EV Şarj Maliyetlerini Etkileyen Faktörler

Elektrik ve enerji fiyatları ülkeden ülkeye farklılık gösteriyor. Bu farkların başlıca nedenleri şunlar:

  • Enerji kaynakları ve yenilenebilir enerji kullanımı

  • Vergiler, teşvikler ve sübvansiyonlar

  • Jeopolitik durumlar

  • İthalat çeşitliliği, şebeke maliyetleri, iklim koşulları ve çevre politikaları