DRIVER_PNP_WATCHDOG Mavi Ekran Hatası Nasıl Çözülür?

DRIVER_PNP_WATCHDOG mavi ekran hatası nasıl çözülür?

DRIVER_PNP_WATCHDOG Mavi Ekran Hatası Nasıl Çözülür?

Daha önce DRIVER_POWER_STATE_FAILURE mavi ekran hatasının nasıl çözüneceğine bakmıştık. Bu rehberde daha da detaya inip DRIVER_PNP_WATCHDOG mavi ekran hatasını çözeceğiz.

İlk olarak bu mavi ekran hata kodu, bir sürücünün belirli bir süre içinde bir PnP işlemini tamamlayamadığını gösterir. Soruna sebep olan sürücüyü tespit etmek için de Minidump dosyasına ihtiyacımız var. Bu dosyaları analiz etmek için WinDbg Preview adlı yazılımdan faydalanacağız. Eğer minidump dosyasını açarken erişim izni sorunu yaşıyorsanız dosya sahipliğini almanız gerekmekte. Bunu da belirtmemizde fayda var.

Her şeyden önce, daha önceki rehberlerimizde de anlattığımız gibi dosyayı analiz etmeye !analyze -v komutuyla başlıyoruz. Komut sonrası çıktıda bizi DRIVER_PNP_WATCHDOG başlığı ve diğer detaylar karşılıyor.

Ardından her zaman yaptığımız gibi komut kısmına lm yazıyoruz. Kısaca tanımlamak gerekirse, lm komutu tüm modülleri ve her modül için sembollerin durumunu listeler. Burada komut, yüklenen modüller ve yüklenmeyen modüller olarak iki liste halinde sonuç sunar. Yüklenmeyen modüller her zaman olmamakla beraber çoğu zaman sorunun kaynağını bize sunar.

Aşağıda lm komutunun yüklenmeyen modüllerin çıktısı yer almakta ve burada normalde görünenin dışında birkaç SYS dosyası bulunmakta.

Burada yer alan SYS dosyalarını internette araştırdığımızda Wi-Fi modülüne ilişkin bir sonuç çıktı zira aqnic650.sys ve e3xw10x64.sys dosyaları ağ sürücüsüne ait. Bu tarz bilgileri de SYS dosya adını internette araştırarak edinebilirsiniz. Şimdilik şüphelimiz ağ sürücüsü fakat emin olmak adına analize devam edelim.

Görüldüğü üzere minidumpta çok da detay sunulmamakta. O halde Microsoft’un Bug Check 0x1D5: DRIVER_PNP_WATCHDOG makalesine bir göz atalım zira bu bizim aldığımız mavi ekran hatasıyla alakalı detaylı bilgi edinebileceğimiz bir makale.

Makalede cause yani neden kısmında bize detaylı çözüm yoluyla alakalı bilgi sunulmakta. Buna göre makalede yer alan neden kısmına bir göz atalım. Burada bize “Bu, bir sürücünün belirli bir süre içinde bir PnP işlemini tamamlayamadığını gösterir.” denmekte.

Kısaca PnP’den bahsetmek gerekirse; Plug and Play’in kısaltmasıdır, Tak ve Çalıştır anlamına gelmektedir. Windows’un donanım değişikliklerine uyum sağlamasını sağlayan bir yapı olarak da tanımlayabiliriz. Örneğin bir kullanıcı takacağı bir USB fareyi el ile yapılandırmadan Windows’un gerekli kurulumlarını yapmasını bekledikten sonra fareyi kullanabilir.

Microsoft bize burada PnP işleminin tamamlanamadığını belirttiğinden biz de hatanın kaynağı olan PnP aygıtını !blackbox pnp komutuyla bulacağız.

Bu komut, bir minidump dosyasının oluşturulması sırasında yakalanabilecek PnP cihazları hakkında bilgileri görüntüler. Genellikle hatanın kaynağı konusunda fikir sahibi olmamızı sağlar. Aşağıda az önce analiz ettiğimiz minidump dosyasının !blackbox pnp çıktısı yer almakta.

Gördüğünüz üzere DeviceId kısmında bir donanım kimliği yazmakta. Bu donanım kimliğinin internette yaptığımız araştırmalar sonucu yonga seti kontrolünde olan bir PCI aygıtına işaret ettiğini görmekteyiz. Yani PCI arayüzünü kullanan bir aygıt bu hatanın nedeni.

Şimdi burada doğrudan kablosuz ağ kartını tespit edemiyoruz fakat HWInfo ile baktığımızda ağ kartının bu PCIe kontrolcüsüne bağlı olduğunu görebiliyoruz.

Ayrıca çıktıda gördüğünüz üzere PnpProblemCode: 21 yazıyor. Bu kodların tanımlarına Microsoft’un Aygıt Yöneticisi hata mesajları makalesinde detaylı şekilde erişebilirsiniz. Bizim kodumuza göre gerekli makaleye girdikten sonra tavsiye edilen çözüm yolu olarak sistemi yeniden başlatmamızı tavsiye etmiş Microsoft. Tabii ki sistemi yeniden başlatmak sorunu çözmek için yeterli olmadı.

Wi-Fi kartını devre dışı bıraktıktan sonra hem Windows güncellemesi sorunsuz çalışıyor hem de macOS altındaki kilitlenme sorunları ortadan kalkıyor. Zaten lm komutunda bulduğumuz detaylar bizi bu düşünceye sürüklemişti fakat donanım kimliğiyle sorunun kaynağını daha iyi tespit etmiş bulunmaktayız.

Bir sorun daha böylelikle çözüme kavuşmuş bulunmakta. Bir sorununuz olursa Technopat Sosyal’de Mavi Ekran Hata Analizi kategorisinde siz de kendi konunuzu oluşturabilir ve üyelerimizden teknik destek alabilirsiniz. Sorunsuz günler dileriz.

KAYNAK: Technopat

Sosyal Medya'da Paylaş

Yorum gönder