Mozilla’dan YouTube algoritması hakkında şok araştırma: İşler tersine mi çalışıyor?

Mozilla’dan YouTube algoritması hakkında şok araştırma: İşler tersine mi çalışıyor?

Firefox geliştiricisi Mozilla tarafından yapılan yeni bir araştırma, YouTube’un video denetleme araçlarının etkisiz olduğunu öne sürüyor. Başka bir deyişle bir videoyu “beğenmedim” oyu vermeniz, beklediğiniz kadar etkili olmuyor

YouTube’un “esrarengiz” algoritması, ne izlemek istemediklerini öğrenmek için çeşitli araçlara sahip. Beğenmedim düğmesi, Kanalı Önerme seçeneği ve videoları hesabınızın geçmişinden kaldırma gibi seçenekleriniz bulunuyor. Ancak Mozilla’nın araştırmasına göre, kullanıcılar hala bu “kötü önerileri” alıyor. YouTube’un araçları istenmeyen videoları en iyi ihtimalle neredeyse yarı yarıya azaltmayı amaçlıyor. En kötü durumda ise, YouTube bunun tam tersini yaparak göreceğiniz istenmeyen videoların sayısını artırıyor.

47 sayfalık çalışmanın tamamı, Mozilla’nın web sitesinde yayınlandı ve araştırmacının metodolojisi, kuruluşun verileri nasıl elde ettiği, bulgular ve YouTube’un ne yapması gerektiği yönünde önerileri içeriyor.

Çalışma, kullanıcıların YouTube’daki önerileri kontrol etmesine ve araştırmacılar için raporlar oluşturmasına olanak tanıyan Mozilla’nın RegretsReporter tarayıcı uzantısını indiren 22.000’den fazla gönüllüden oluşuyordu. RegretsReporter aracılığıyla 500 milyondan fazla videoyu analiz ettiler.

Bulgulara göre, YouTube’un araçları tutarlılık açısından herhangi bir standarda sahip değil. Katılımcıların yüzde 39,3’ü tavsiyelerinde herhangi bir değişiklik görmediğini söylüyor. Çalışmada Katılımcı 112 olarak adlandırılan bir kullanıcı, hesaplarında tıbbi videoların gösterilmemesi için moderasyon araçlarını kullandı, ancak bir ay sonra hesabı bunlarla dolup taştı. Yüzde 23’ü karışık bir deneyim yaşadıklarını söyledi. Bu grup için, bir süre istenmeyen videoları görmeseler de kısa bir süre sonra aynı videolar yeniden ortaya çıkıyordu. Ve katılımcıların yüzde 27,6’sı moderasyon araçlarını kullandıktan sonra kötü tavsiyeleri almayı bıraktıklarını söyledi.

En etkili bağımsız araç, önerileri yaklaşık yüzde 43 oranında azaltan Kanalı Tavsiye Etme gibi gözüküyor. İlgilenmiyorum seçeneği ve Beğenmedim düğmesi, istenmeyen videoların sırasıyla yalnızca yüzde 11’ini ve yüzde 12’sini durdurdukları için en kötüsü seçenekler gibi gözüküyor.

Araştırmacılar ayrıca insanların önerileri yönetmek için davranışlarını değiştirdiklerini söylüyor. Araştırmada, kullanıcılar YouTube ayarlarını değiştirdikleri, farklı bir hesap kullandıkları veya daha fazla öneri almamak için belirli videoları izlemekten tamamen kaçındıkları belirtiliyor. Diğerleri, işleri temiz tutmaya yardımcı olmak için VPN’leri ve gizlilik uzantılarını kullanıyor.

Çalışmanın sonunda Mozilla araştırmacıları, YouTube’un algoritmasını nasıl değiştirmesi gerektiğine dair kendi tavsiyelerini veriyor ve şeffaflığı artırmaya büyük vurgu yapıyor. Kontrollerin daha kolay anlaşılır hale getirildiğini görmek ve aynı zamanda YouTube’dan kullanıcı geri bildirimlerini daha sık dinlemesini istiyorlar. Ayrıca Mozilla, platformun algoritmasının nasıl çalıştığı konusunda daha şeffaf olmasını istiyor.

YouTube’un yanıtı gecikmedi

Buna yanıt olarak, bir YouTube sözcüsü The Verge’e çalışmayı eleştiren bir açıklama yaptı. Sözcü, araştırmacıların “sistemlerin gerçekte nasıl çalıştığını” hesaba katmadıklarını ve araçların nasıl çalıştığını yanlış anladıklarını iddia etti. Görünüşe göre, denetleme araçları bir konunun tamamını durdurmuyor, yalnızca belirli bir videoyu veya kanalı durduruyor. Araştırmacıların da kabul ettiği üzere bu çalışma “YouTube’un kullanıcı tabanının temsili bir örneği değil“, ancak kullanıcı hayal kırıklığı hakkında biraz fikir veriyor.

Yine de, YouTube algoritması ve onu çevreleyen değişiklikler, kullanıcılardan büyük tepki çekmeye devam ediyor. Pek çok kişi, YouTube’un Beğenmeme sayacını web sitesinden kaldırmasından memnun değil. Ayrıca, YouTube’un etkileşimi artırmak için tartışmalı içerikten yararlandığına dair iddialar da bulunuyor.

Mozilla’nın verilerinin doğru olduğunu varsayarsak, istenmeyen tavsiyeler, platformun daha fazla görüntüleme elde etmek için insanların istemediği içerikten faydalanmasının bir yan ürünü olabilir…

Sosyal Medya'da Paylaş

Yorum gönder